15 augusti, 2008

En sak ska ni ha klart för er.. (omskrivet)

På grund av missförstånd och olika åsikter kom jag i bråk med ett par personer i veckan. Nu har vi bett om ursäkt till varandra och strök ett streck över diskussionen. Därför har jag tagit bort väldigt mycket från det här inlägget.

Men för att ingen av mina läsare i fortsättningen ska missförstå eller överreagerna med vad jag hittills har skrivit/kommer att skriva i min blogg, gör jag detta klart och tydligt för alla:

1. Jag accepterar allas åsikter, sålänge ingen blir kränkt med personliga påhopp.

2. Jag vet att många tycker det är vidrigt att tänka sig in i romantiska/erotiska tankar när det gäller äldre idoler och förebilder. Men jag tycker att alla har rätt till sina egna tankar. Ingen ska behöva höra att ens tankesätt är fel och löjligt. Jag har aldrig hittills, så vitt jag minns, uttryckt mig i någon seriös fantasi med någon av GAS-medlemmarna. Dock accepterar jag människor som eventuellt gör det. Och jag har samma rätt som alla andra att skriva vad jag vill i min blogg sålänge jag inte stiger över lagens gränser.

3. Den här punkten är den mest komplicerade som orsakar stora missförstånd.
Jag har drömt om Peter (vilket man kan läsa om i olika inlägg) och jag har även drömt att jag har träffat hela GAS-gänget och uppträtt tillsammans med dem. Bara oskyldiga omedvetna drömmar, eller hur? För att göra detta klart så har jag aldrig drömt något närgånget eller "snuskigt" om Peter, om någon nu måste veta detta. Han är absolut inget sexobjekt överhuvudtaget.. Och som jag har sagt förut så känner jag en stark glädje och trygghet i mig när Peter är med i mina drömmar och det är på grund av egna anledningar.
Nej, jag tror inte att det är Peter själv som dyker upp i dem. Och nej, jag tror inte att han förflyttar sig runt till sina fans och vakar över dem som en ängel när ingen av oss kände honom. Däremot är det lätt att man upplever att man har sin förebild vid sin sida, just för att man känner trygghet inför denne. Inte på ett vis som att man känner/kände personen, utan för att man har funnit sig själv tack vare denne. Dessutom är varken drömmar eller fantasier ett sätt att hedra en död person och förebild. Och jag gillar inte att folk tror att man skulle tycka mindre om Peter om han levde idag. Att förutsätta en sådan sak är förolämpande. Jag beundrar hans insats på scenen och framför kameran, jag beundrar inte hans bortgång.
(All denna info om mina tankar för att ingen ska tro något annat)

4. Jag är inte alltid seriös med mina texter. Jag kan vara skämtsam precis som alla andra när jag skriver. För att ta ett bra exempel kan ni läsa sista stycket på det här inlägget.

5. Jag vill inte att folk upplever mig som besatt av GAS. Jag själv känner aldrig att jag får för mycket av något jag tycker påverkar mig positivt. Min version av det hårda ordet "besatthet" är då man har gått så pass långt att man i stort sätt stalkar sin idol på alla sätt som finns; ringer på dörren, sliter och drar i kläderna och ber om pussar/kramar vid eventuella möten, tar reda på telefonnummer för att sedan ringa upp etc. Det skulle jag aldrig göra.

6. Glöm inte bort att ingen av er känner mig, personen bakom GAS-bloggen, bara för att jag skriver offentligt nästan varje dag. Detta är bara internet, jag skulle kunna vara vem som helst.

Jag hoppas att jag har gjort mig tydlig för att inga missförstånd skall ske. Det är såhär jag tycker kring de olika frågorna och det är såhär jag vill bli bemött. Jag bemöter andra med respekt om andra gör det för mig också. Alla har olika åsikter, men ingens åsikt är rätt. Vill ni påpeka mina inlägg är ni välkomna med era olika synpunkter i kommentarerna. Det har ni alltid varit.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Vad som fascinerar mig med denna dispyt är att folk inte har något vettigare att tänka på… Det måste ha varit en bra skum filur som drog igång diskussionen från början. Skulle den förresten ha startat överhuvudtaget om de inblandade hade träffats öga mot öga, tro? Det är ju fantastiskt vad man kan göra på internet med skyddad identitet och allt!

Jag tycker personligen att gränsen mellan beundran och besatthet går då man på något sätt börjar söka upp personen i fråga. Fantasier, vare sig de är sexuella eller inte, får man väl ha hur många man vill. Det tar inte någon skada av. Däremot kan folk uppfatta det som stötande, men i Sverige har vi ju yttrandefrihetsförordningen, och då får man skriva vad man vill, så länge det inte är olaga hot, hets mot folkgrupp, förtal, förolämpning eller bryter mot sekretesslagen. Och att kasta på glåpord på folk, som numera tydligen tycks vara ett tecken på mognad, är väl ändå en form av förolämpning?
Men för att komma till det jag egentligen ville ha sagt, så tycker jag att det intressanta med detta är besattheten från andra hållet. Jag tycker snarare att det är mer besatt att inte tillåta någon att fantisera om en viss person, än att faktiskt göra det. Det är ju nästan lite sektvarning på det. Skulle någon börja fantisera om att gräva upp Peters lik skulle jag förstå att folk reagerade, men det här är ju bara löjligt.

Men jag kanske egentligen inte ska uttala mig alls, eftersom jag inte var med i diskussionen…

Erika sa...

Jag vet egentligen inte hur diskussionen startade mer än att vi pratade om hur vi ska minnas Peter och det ledde till slut till detta kaos. En av dessa tjejer ville avsluta diskussionen en gång men i hennes sista ord skrev hon också något som jag tog åt mig över. Och det gällde det där om fantasier. Jag var den som drog upp dispyten igen för jag kunde inte acceptera det hon skrev och sopa det under mattan (trots att hon nu i efterhand tydligen sa att det var ironiskt).. Väldigt komplicerat. Så ser jag det hela i alla fall.

Men att de inte skulle tillåta fantasier är väl inte riktigt hur de menade. De ansåg att det kändes fel att tänka så om sin förebild när det gällde dem själva. Det som gör mig upprörd är att de uttrycker sig på ett sätt som känns att de vet på vilket sätt man är ett äkta fan eller inte. Och förolämpningarna, förstås..

Anonym sa...

Jag tycker fortfarande att det hela är lite skumt. Jag har fått intrycket, och nu säger jag bara att jag har fått intrycket, inte att personerna i fråga är sådana, att skribenterna i efterspelet i bloggarna är sådana som tycker att man ska få göra och tycka som man själv vill. Helt politiskt korrekt, med andra ord. Men sedan smyger det sig in dubbelmoraler överallt. ”Tyck si, tyck så. Ja, tyck vad fan du vill… bara du inte går över mina gränser”.

Men för att komma till saken så tycker jag att efterspelet i bloggarna är ganska intressant och roande, då någon som utger sig för att vara så intelligent är så retoriskt okunnig. Intelligenskvoten mäter ju visserligen egentligen bara det logiska tänkandet, men då denna individ jag syftar på verkade mena att hennes skrivförmåga och intelligens hörde ihop, kan väl jag också relatera till intelligensen på ett okorrekt sätt. Kort sagt, vad jag menar är att det var så fullt av arguemtationsfel att jag inte visste om jag skulle skratta eller gråta. Jag kanske bara är en besserwisser, men det får så vara. Från efterspelet kan du i alla fall gå som en värdig vinnare. Men i själva diskussionen vet jag ju, som sagt, inte vad som sagts.

Själv har jag numera gett upp hoppet om att det finns vettiga människor på internet att diskutera saker med. Jag råkar alltid utför människor som kommer med påhopp (oftast för att det tycker jag är ful (?), särskrivningar, logiska kullerbyttor och svordomar mellan vartannat ord.
Nej, man får inte vara blödig om man ska ge sig ut i internets hårda värld. Det lurar ett gäng otäcka lufsar i varenda vrå.

Jag kanske inte borde lägga mig i egentligen, och jag ber om ursäkt för det, men jag tycker att detta är väldigt intressant.

Erika sa...

Jag ser inget fel i att du kommer med synpunkter om detta. Som sagt, alla får uttrycka sig! Du verkar ha vett i skallen, tycker jag, för du kan se detta ur allas synvinklar och ändå komma med en egen åsikt med jämförelser. Du ska inte alls be om ursäkt för din talan. Och jag håller med dig fullständigt när det gäller internet och dess mer eller mindre "faror" som döljer sig överallt. Jag uppskattar dina kommentarer. Du är saklig och smart. (Dessutom är jag väldigt, väldigt nyfiken på vem du är) ;)

Anonym sa...

Ursäkta för att jag ber om ursäkt så mycket. Det har nog att göra med att jag egentligen är väldigt, väldigt blyg, folkskygg och har vissa drag av social fobi. Det var därför jag dröjde så länge med att skriva någon kommentar överhuvudtaget. Men sedan tog jag tjuren vid hornen och upptäckte att det inte var så farligt.

Tack för komplimangen. Det var första gången någonsin jag fick en vänlig kommentar om mitt sätt att resonera och argumentera. Andras kommentarer, eller snarare påhopp har det varit lite ”du tror att du är så smart, men jag har också tänkt en gång, och jag har tänkt klart”-stuk på.

Haha, jag tror inte att någon har varit nyfiken på vem jag är sedan jag började 7:an. Och det var ingen särskilt positiv nyfikenhet.
Nej, men du verkar vara en klämmig firre*. Har du kanske msn eller något så vi kan pratas vid lite mer? :)

*Kan på vanlig svenska översättas till en trevlig/rolig typ, ungefär.

Anonym sa...

Jag ber om ursäkt om du känner dig träffad... Jag har inte menat att starta något bråk på Heycome. Dessutom är det bara våra egna åsikter vi skriver i forumet.

Dessutom är en blogg till för att man ska kunna skriva EXAKT vad man vill på den. Vi har ju yttrandefrihet här i Sverige. Jag kan dock medge att jag kanske gick aningen för långt, men jag blev, precis som du, upprörd när ens åsikter inte accepteras, utan det pront måste debatteras.
Jag hoppas vi kan glömma det här "bråket" och fortsätta skriva i forumen på Heycome utan att någon blir sårad eller upprörd.
Jag ber om ursäkt för att jag sårat dig.
För visso kan inte alla människor vara sams eller passa ihop, men det inser även jag, att det var dumt skrivet.

Hoppas vi kan glömma det här. För vi är väl så pass mogna att vi kan "sluta fred"?

Vänliga hälsningar
Emelie

Erika sa...

Tack för ditt svar och din ursäkt, Emelie! Ja, jag kan gärna glömma det här bråket om jag bara inte fortfarande räknas som en ointelligent idiot som man snackar skit om. Men det var snällt att du skrev till mig och insåg att det var lite dumt skrivet, ditt inlägg. Vi stryker ett streck över detta och låter bli att diskutera om dessa grejer igen, för vi tycker uppenbarligen hela olika och det vore bara slöseri med tid att argmunentera mot varandra om detta i fortsättningen. Jag ber om ursäkt att jag gjorde dig upprörd också.

MVH
// Erika

Anonym sa...

Jag är verkligen ledsen för det som hände...Jag fattar inte vad som flög in i skallen på mig! Det var inte meningen, verkligen inte. Så himla skönt att du godtog min ursäkt!
Jag har egentligen ingen bra ursäkt till varför jag skrev det inlägget. Jag önskar bara att jag kunde få det ogjort. Du ska veta att jag ångrar mig gruvligt.
Men, som sagt, jag står fast vid mina åsikter i forumet.

Så skönt att vi kan begrava stidsyxan och gå vidare. Jag är verkligen hemskt ledsen över att jag var så omogen och ointelligent. Och naturligtvis så anser jag INTE att du är det!!!

Tack för din förståelse.

/Emelie

Anonym sa...

Finns det fler Emelie som gillar GAS? :) Fint. Men vad är det som hänt egentligen? Har inte varit här på ett par dagar nämligen. Well well, ville bara säga att den Emelie som skrev i början till dig Erika inte är samma Emelie som tdligen har skrivit lite knasigheter. Fast det spelar kanske ingen roll att jag påpekar detta. Tycker iaf att du hanterar det hele på ett bra sätt, Erika. KRam en annan Emelie

Anonym sa...

Bara för dett vaill jag be om ursäkt. De va ju ändå jag som kspade tråden på HEYCOME. jag visste inte att det skulle gå så långt. ,jag vill bara prata lite om honom:$ Hoppas att ingen på nåt sätt mår dåligt av detta!
Kram på er!
/sofie

Emma "Lilla My" Larsson sa...

Jag och min kompis drömmer ofta om GAS, och jag drömmer ofta om Peter, det tycker inte jag är något konstigt alls, trots att vi bara är 14 år. :)

Jag har inte varit här inneså mkt att jag lagt märke till "personliga" påhott, men jag gillar allt du skriver och hålelr med ändå.

... Jag låter beundrande nu, eller hur? >.<