07 januari, 2009

Anders Eriksson i 'The castle tour'

Jag tittar inte ofta på The Castle Tour. För att vara ärlig så har jag sett den från början till slut endast en gång och ibland bara några utvalda scener. Anledningen beror på att den inte tillhör den kategori av varken film eller humor som jag gillar. För mig känns den inte som GAS överhuvudtaget. Men det är väl upp till var och en.

Hur som helst.. För en liten stund sedan valde jag att se början av kortfilmen och tänkte "Sådär såg väl inte Anders roll ut sist jag såg 'The castle tour'?" när bussen, alldeles i början av filmen, kör förbi den cyklande slottsguiden då Anders, Jan och Kerstin stirrar på honom genom bussens bakfönster.

Ögonblicket senare när guiden och gruppen stiger in i slottet upptäckte jag att Anders såg totalt annorlunda ut än vad han gjorde i buss-scenen. Det var först då som jag förstod att det var en skolbuss och var därför tvungen att spola tillbaka och jämföra hans olika utseenden.

Anders var trettio år gammal när detta, och även Macken, spelades in. Man kan till och med jämföra dessa två roller med Roy om man vill. I mina ögon blir det tre helt olika individer. Det kallar jag talang - när en skådespelare kan skilja sina roller ifrån varandra så mycket att man inte kan förstå att det är samme person som spelar dessa. Jag måste också få bekänna att Anders ser riktigt bra ut i The Castle Tour.

9 kommentarer:

Camilla sa...

Jag känner precis likadant inför The Castle tour. Det är inte en av mina favoriter och har också bara sett den en enda gång från början till slut. Det är som biskopsdelen ur CC när de slänger av sig kläderna och juckar mot "stavarna". Det kändes INTE som GAS. Men så var det iofs inte GAS heller, utan After Shave och Anders. Nåja... strunt samma.

Anders är en _riktigt_ bra skådespelare. Han är (enligt mig) den i gruppen som är skickligast på att använda sina fysiska möjligheter när han spelar. Han använder sin kropp, mimik, röst, sång, blickar, ja ALLT, väldigt väl när han agerar. Han är väldigt mångsidig! Det är intressant att studera bara Anders, rekommenderar speciellt att göra det i debatten om monarki eller republik.

Beträffande utseendet i just "The Castle tour" så kan jag inte uttala mig ännu, måste se om The Castle tour först :)

(förlåt för att jag kommenterar så mycket, har inget som helst liv just nu)

Erika sa...

Debatten om monarki och republik är en av mina absoluta favorit-sketcher! Och ja, han gör ALLT väldigt väl. Hans röst är dock den egenskap som jag imponeras mest av, men det har vi ju diskuterat förut och kommit överens om ;)

Titta på bilden i blogginlägget och bedöm om han ser bra ut eller inte på dem, vettja! :)

Jag älskar kommentarer, så skriv på bara! Hur mycket du vill!

Camilla sa...

Är jag blind?! Det ligger ju för fasen bilder i inlägget. Nu blir jag allvarligt orolig för mitt mentala tillstånd >_<

Jag håller med! Speciellt bilden från bussen. Jag måste dock erkänna att jag tycker att han klär rätt bra i stinsuniformen också ;)

Sedan tycker jag fortfarande väldigt mycket om när han spelar Morgan Bergström (men det har vi också redan talat om tidigare)
Överlag är han oerhört skicklig på att få till speciella(stavning?) utseenden för sina roller! Mångsidig, som sagt!

Erika sa...

Anders passar i mycket. Han har ett väldigt fint utseende :) Och Morgan tycker jag mycket om! Om jag var kille så skulle jag klä mig precis som honom. Det skulle jag väl iofs kunna göra nu också eftersom jag har en unisex-stil. Men Morgans kläder passar bättre på män.

Amanda sa...

Jag har tänkt mycket på det där med Anders mångsidighet, och har kommit till slutsatsen att det antagligen är därför han oftast får spela huvudrollen i filmer m.m. Han är anpassningsbar och varierande, och kan därför spela många olika karaktärer. Hans kroppsspråk hjälper nog till en del också :)
En mycket, mycket bra skådespelare!

Jag har inte heller sett The castle tour mer än någon gång, och håller med er. Den känns inte riktigt GAS. Jag menar inte att den är dålig, men deras andra produktioner är så mycket bättre! Och visst ser väl Anders bra ut där :)

Erika sa...

Du har rätt i det du säger. Och orsaken till att han oftast FÅR huvudrollen har nog att göra med att han är just väldigt kapabel att anpassa och variera sig som du säger :)

Puh.. Då är jag inte ensam om den saken, att The castle tour inte är på samma sätt som resten av deras verk.

Camilla sa...

Kan bara hålla med föregående båda talare. Jag har inte tänkt på det tidigare, men så är det nog! Han har en förmåga att skapa utmejslade karaktärsdrag för sina rollfigurer. Även om det finns små gemensamma drag mellan Axel Hansson, Gunnar Volt och Roy. Men alla dessa produktioner spelades (in) under ungefär samma tidsperiod. Kanske har det något med det att göra?

Nej jag tycker inte heller att det är just typiskt GAS. Likaså "biskopsgrejen" i Cabaret Cartwright, men det var å andra sidan inte GAS heller, utan ASAE (den förkortningen klingade inte riktigt lika fint)

Anonym sa...

Vilken fin blogg du har! Älskar GAS :)

Erika sa...

Vad kul att höra, Maddie! Tack!
Åh, det gör jag också! :)