14 december, 2008

Sista C Eriksson Solo

Igår nådde jag Stockholm klockan 10.54 under förmiddagen och väntade på T-Centralen sittandes på en bänk ända fram till nära tvåtiden tills Sarah och hennes tåg ankom. Genast tog vi tunnelbanan, åkte fel först men kom sedan på rätt väg till Karlaplan. Dock hade tiden hunnit gå så fort att vi inte hann äta någonting innan föreställningen skulle börja. Vi var hungriga och hade levt på mackor och riskakor sammanlagt under dagens gång.

Väl inne i salongen satt jag med en blandning av förväntan, lycka och hunger. Den tvingade jag mig själv att stå ut med och förtränga för att kunna ta del av underhållningen. Claes hade faktiskt lagt till lite nya repliker som jag vred magen av skratt åt. Likså Sarah, resten av publiken och Solorkestern på scenen.

När första akten var över var det paus i tjugo minuter. Vi skyndade oss en bit ifrån Maximteatern och köpte en varsin måltid av MC Donald's som vi försökte trycka i oss under tiden som vi sprang in på en blomsterbutik och letade fram en fin rosbukett åt Claes som vi valde att vi skulle lämna själva.

Andra akten var, precis som förra gången för mig, mycket speciell. Jag har förälskat mig i alla låtar och njöt av att ännu en gång få uppleva dem. Sketcherna och monologerna var naturligtvis skrattretande och inte minst de roliga historierna som Claes berättade med att börja dem småskrattandes: "Veeeet niiiii... Vet ni varför..". Jag vill fortfarande ingenting spoila utifall C Eriksson solo dyker upp i DVD-form i framtiden. Mina favoritbitar håller jag därför för mig själv tills vidare.

Till skillnad från förra gången jag såg C Eriksson Solo den 24/10 märkte jag att publiken skrattade mindre denna gången. Tystare eller under en mer kortare tid. Däremot blev det mycket och många apploder på flera ställen istället. När föreställningen väl hade gått mot sitt slut ekade apploderna i takt och ville inte sluta. Jag tror banne mig att Sarah, jag och Camilla var de som ställde sig upp först innan hela stora salongen reste sig för Claes. Han tog emot publikens blombuketter som Anne Otto lämnade till honom på scenen och tackade publiken hjärtligt med tårar i ögonen. Det var oerhört rörande att se.

Majoriteten av kvällens publik rörde sig ut från salongen. Resten bestod av ett stort gäng, inklusive mig själv och Sarah, som väntade vid scenkanten för att berömma ett av Sveriges största genier. Claes hade faktiskt fått en fin liten julgran i samma veva som blommorna, men av vem vet jag inte. Den stod fortfarande kvar på scenen när han hade gått bakom drapperierna. Men plötsligt klev han ut på scenen igen för att hämta den, vände sig hastigt om och utbrast ett "Oj!" när han upptäckte samlingen framme vid kanten som hade stannat kvar för att berömma honom.

Jag och Sarah var de sista kvar att prata med Claes. Vi räckte honom våran bukett och stod en ganska lång stund och pratade. Då och då lade han händerna i fickan, pep i ett "pipskägg" som han hade använt i föreställningen, blottade sedan sitt speciella och luriga leende och fortsatte att prata som om ingenting hade hänt. Charmig, det är precis vad han är. Under ett ögonblick öppnade han sina armar åt oss båda och slöt oss i en spontan och varm gruppkram. Det var en fin stämning. Camilla som satt och beskådade våran pratstund i en stol lite längre bak i salongen fotade oss med min kamera och deltog senare i våran konversation innan vi återigen kramade Claes och skiljdes åt.

Det blev en mycket, mycket lyckad kväll att minnas.
Tack, Claes, för en underbar kväll!
Jag längtar redan efter nästa projekt.

6 kommentarer:

Camilla sa...

(varning för monsterlång kommentar)

Jag blir så jävla glad av att läsa detta :D
Men visst skrattade publiken lite igår? Precis som du säger, fler små applåder men det riktigt stora hjärtliga skrattet saknade jag lite. Den 29/11 så drabbades ju både publiken och Claes av ett oförklarligt skrattanfall och hela kvällen var det mer skratt. Men men.. Farbrorn bredvid mig hade i alla fall kul, han skrattade så hela min stol hoppade. Men de bakom mig var sura och tyckte inte om det, vilket de vädrade högt och verbalt! >_<

Och gruppkramen, fan vad jag hade velat filma den. Den var jävligt fin även på avstånd för en icke-inblandad. Hade verkligen tänkt att gå utan att säga något till Claes, ville bara säga hejdå till et. Men fick sedan världens beslutsångest där jag satt, ända tills den blonda killen som känt igen mig frågade om jag skulle träffa Claes, och jag delgav mina beslutsvårigheter att jag inte ville störa, men gärna ville tacka och då puffade han på för att jag skulle gå ner.

Asch det är MYCKET mer jag vill kommentera, men jag låter bli ^^ Det var en riktigt trevlig kväll och jag är glad att jag fick vara med och uppleva den här sista föreställningen.

Anonym sa...

Tror du att Claes kände igen dig sedan förra gången?

Erika sa...

Camilla: (Jag älskar att läsa monsterlånga kommentarer! Du får gärna fylla på om du tycker att det behövs!)

Vad bra att du också lade märke till de låga och korta skratten. Då var jag och Sarah inte de enda som skämdes över Claes sista publikreaktioner. Det var en skam att inte folket skrattade mer.

Jag håller med om att man är glad över att ha fått vara med och upplevt den här kvällen! Jag skulle kunnat berätta mycket mer, men då kanske ingen hade orkat läsa ;)

Frida: Jag vet inte om han kände igen mig. Jag fick påminna honom om en del saker som jag sa förra gången vi träffades som han inte verkade komma ihåg. Men jag sa till honom: "Du minns säkert inte mig eftersom du har spelat för ny publik många gånger sedan oktober när vi träffades.." innan jag fortsatte. Men när han läste i vårat kort (som hörde till blommorna) så frågade han Sarah direkt om det var HON som var Sarah. Då kanske han visste att jag hette Erika. Jag vet inte riktigt. Däremot så såg vi att han tittade mycket på oss under föreställningen när han drog sina skämt. Vi satt på åttonde raden och när vi träffade honom frågade han om det var VI som hade suttit på den första raden. Så våra ansikten mindes han troligen :)

Camilla sa...

*svar på kommentaren i min blogg + lite annat, och varnar för långt svar igen*

Jag älskar också "Jag ska gå" speciellt när han sjunger raden "vilken minut som helst". Även "shoppa loss" och "det sprack upp", "simsalabim". Kort och gott så har han verkligen lyckats med musiken i den här föreställningen! Jag gillar _alla_ låtarna. Jag hoppas VERKLIGEN att de kommer ut på cd, skulle mer än gärna vilja ha allihop i min mp3!

Jo jag upptäckte att jag kunde läsa med i "snart" och så får man hålla sig för skratt på sina ställen för att inte störa. Men det ger väldigt mycket att se om den, kan enbart rekommenderas. Älskar meningen "som en perpetuum mobile som har hakat upp sig" det är förbannat roligt, även om det inte var något gemensamt stort skratt vid den punkten igår. Men det är ett lite dolt skämt.

Improvisationsmomentet innan pausen är dockmen överraskning varje gång och är något som tillkommit efter premiären, då fanns den inte med. Fast måste erkänna att den var något bättre förra gången. Då stod Karl Gunér dubbelvikt och skrattade så att han råkade fräsa snor och Anders Ekdahl var tvungen att torka skrattårarna. Älskar att se hur de skrattar, och då har de ändå varit med om föreställningen väldigt många gånger.

Ja det var verkligen trevligt även om det blev som hastigast :)Funderar lite på om man kunde ordna en typ minimedlemsträff utan anslutning till en föreställning. Det är så trevligt att träffas en längre stund och hinna prata lite mer, har fått den äran att göra det med 3 medlemmar. Men antar att intresset inte är i topp för den idén och då fallerar den ;)

Oj läste först nu att ni åkt fel! Var hamnade ni då? Tur att det gick bra i vilket fall. Jag är skitskraj när jag måste åka i en sådan monsterlång rulltrappa upp, är väldigt höjdrädd.

Din blogg är för övrigt alltid trevlig läsning. Har sett ett par till GAS-bloggar men erkänner gärna att jag tycker att din är i högst klass.

Allt gôtt

Erika sa...

Just biten "vilken minut som helst" har jag också fastnat för mest! Tonerna är rörande.

Tur nog så var det ingen lång sträcka vi åkte fel. Grejen var att vi skulle åka endast EN station och sedan byta till ett annat spår. Men istället fortsatte vi på samma och undrade när vi egentligen skulle vara framme eftersom det ska gå fort att åka till Karlaplan. Så vid slutstoppet fick vi åka tillbaka igen och byta vagn som åkte mot Karlaplan och hamnade rätt till slut. Vi hann nästan PRECIS i tid till föreställningen.

Åh, tack så mycket!! Jaså, finns det fler GAS-bloggar? De vill jag gärna läsa!

Camilla sa...

Verkligen helt underbar slinga!

Åh nej jag hade nästintill avlidit!
Jag var där rätt tidigt och stod som i givakt vid dörren och spanade efter er som sjutton, även efter spunken79 och snickarpelle, men inget resultat. Undrade nästan om jag var blind där ett tag. Men nu fick jag svaret på det! Verkligen tur ni hann i tid :D

Ni var inte ensamma om att vara hungriga. Hade inte ätit sedan frukosten 8 undantaget några godisbitar i bilen. Tänkte att "det går nog bra att äta efteråt". Magen mullrade som åska under litteraturaftonen >_<