19 augusti, 2008

Det går inte att köpa fyra hattar. Då blir det för många.

En av Claes mest faschinerade roller är mannen som står i hattaffären (Tornado). Inte bara är hans roll obehaglig. Hela hans BUTIK sprider en obehaglig stämning och jag skulle onekligen känt mig väldigt illa till mods om jag gick in där.

1. Man vet inte vad som ska hända härnäst när kunderna har klivit in. Man vet inte vad butiksbiträdet är för en person.

2. I nästa stund har butiksbiträdet börjat tala om alla olika sätt att få köpa hattar på. Det är imponerande hur han kan komma ihåg precis allt i huvudet där han står och bara maler på med sin spetsiga näsa och raka, smala mustach.

3. VARFÖR är fyra hattar för många att köpa?

4. Poängen med sketchen är helt underbar där han pratar om sina rabatthäften, specialerbjudanden, tal om att handla livsmedel för 500 kronor eller parkera på ett visst ställe för att få en viss hatt etc. precis som det faktiskt fungerar i verkligheten i affärer/resturanger/TV-reklamer idag.

5. Han väntar på den miljonte kunden. Jag tvivlar på att HAN stod i kassan när den första personen klev in i affären. Butiken måste ha gått i arv i omgångar.

6. Stämningen i butiken när kunderna har gått ut när han står där alldeles ensam skrämmer mig mest. Vad gör han när inga kunder är där? Vad brukar han äta för lunch? Och var är lunchrummet? Hur luktar det därinne? Helst vill jag inte veta men jag har alltid sådana här frågor kring mystiska saker.

Hur har ni andra tolkat den här sketchen?
0

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har nog inte tolkat den på något speciellt sätt. Jag tycker bara att den är himla rolig och att Claes är irriterande. Men jag kan hålla med om att det är en konstig stämmning i butik och att alla erbjudanden är mycket som när man ska köpa grejer idag.

Anonym sa...

Så roligt sätt att tänka på!

Anonym sa...

Personligen så älskar jag den här sketchen! Genialiskt att ironisera över affärernas olika erbjudanden! Dessutom är det verkligen rätt person i rätt roll. Älskar Peter som kunden =)

Anonym sa...

Du verkar vara en fascinerande person hela du som verkligen har tagit dig tid att känna efter, "smaka" och erinra dig lukten inne i Tornado. Jag tror att jag nte bara läser GASexpert och GASfan´s blogg, utan också en ung blivande aktör/regissör. Kvick, rolig och uppmärksam är du dessutom.

Erika sa...

Men gud, tack så mycket, nannem! Nu blev jag jätteglad!! :)

Anonym sa...

Hattaffären är bland det bästa tycker jag. Men skrämmande tycker jag inte att det är. Har upplevt affären live, Hattman i Göteborg. Träffade ägarinnan, som berättade om när Galenskaparna var där och spelade in. Affären finns tyvärr inte kvar längre, är väl inte så konstigt, för vem vill ha hatt när man kan gå lös och ledig utan.

Anonym sa...

Förresten, vilken jätte kul sida. Min son hittade den och tipsade!!