06 juli, 2008

"Farbror Frej till exempel?"

God morgon (eller god middag), mina gasexperter!

Tänkte berätta om en intressant dröm jag just vaknade ur. Jag skulle se en GAS-föreställning på en teater och väntade på att mina vänner skulle komma. Folkmassan stod utanför en sal och trängdes där föreställningen senare skulle visas. Medlemmarna i GAS gick omkring bland folket här och där och pratade med varandra, men ingen av dem visade intresse för fansen runt omkring. Peter Rangmar gick f
örbi mig ett flertal gånger med ett leende men avvisade ögonkontakten jag försökte nå. Han hade sin beige-bruna kavaj han använder när han spelar Harry Järnfeldt. Och i en folkgrupp stod Jan Rippe, också i "Stinsen brinner"-kläderna, och pratade med någon. Jag hejade på honom lite snabbt men insåg att han heller inte ville vara särskilt trevlig.

Sen fick jag syn på Anders Eriksson. Han satt på en bänk helt ensam så jag gick fram till honom och berättade att jag hade köpt en varsin present till GAS-medlemmerna som de skulle få av mig vid showens slut (som man brukar få vid blomutdelningen efter en föreställning). Han såg mer besvärad än glad ut. Då frågade jag om jag och någon mer kunde få komma backstage efter föreställningen och prata mer med dem. Anders avbröt mig innan jag var klar med meningen och sade bestämt:

- Nej. Vi har kommit överens om att vi inte ska ta in VIP-gäster till oss längre.

Han såg precis ut som på bilden när vi pratade. Jag tittade på honom med ledsna hundögon, som jag annars aldrig brukar göra i verkligheten, och bad honom en gång till. Då svarade han:

- Nej, det ni får inte. Men ni kan väl gå ihop fem stycken eller så och bestämma en rollfigur ni skulle vilja "träffa" som någon av oss kan klä ut oss till? Farbror Frej till exempel?


Jag tyckte det han sa var lite väl själviskt.. Dels för att han ville att vi bara skulle få träffa någon av dem i förklädnad och dels för att han tog en egen roll som exempel. Och Farbror Frej är väl den man minst vill träffa av hans karaktärer? Åtminstone när det gäller mig. Jag hade hellre velat träffa Benny Krantz om jag fick välja. Men för att reta honom svarade jag:

- Åh! Vad roligt! I så fall vill jag träffa Astor Qvarts! Går det?

Då försvann hans hånflin. Det enda som fattades var att han borde ha sjungit "Håll käft när du pratar med mig". Nej, nu ska jag försöka att inte ta Anders beteende för personligt. Det var ju bara en dröm, tack och lov. Jag tycker om honom och skulle aldrig kunna tänka mig att han beter sig så mot sina fans. Inte de andra heller. Men i drömmar blir jag ofta underlägsen när jag ska prata med en förebild. Har ni drömt att ni har träffat GAS? Kommentera och berätta gärna!!

Inga kommentarer: