10 maj, 2009

Kult. Ett fenomen. En kärlek.

"Nu har jag pratat så mycket. Du behöver inte göra något stort... Du kan bara göra en liten notis av det här" säger Anders Eriksson ödmjukt i en intervju med honom angående frågan om varför Macken slog igenom som det gjorde. Anders berättar även om en kille som nyligen hade tagit hans hand och sagt: "Kult.. Roy och Roger är det största som finns". Ingen kunde väl ha sagt det bättre. GAS har en kult-stämpel på sig och bör också i all sin rätt få betecknas som ett fenomen. Ett fenomen som kan förändra människors liv - på bra sätt. Tyvärr så tror jag inte att Galenskaparna & After shave förstår deras storhet som vi betraktare gör. På avstånd har jag hört Anders och Knut säga till en GAS-fantast med glimten i ögat:

- Men gud! Man får ju snart en överdos av det här!
- Akta dig så du inte blir beroende.

Att de har slagit igenom och fått generation efter generation att älska dem är ingen slump. Det finns en godhet och kärlek i allt de gör. Och det beroendet har ju alla människor vilket kan förklara varför det är så svårt att släppa och tröttna på just GAS.

Apropå kärlek. Tidigare idag diskuterade jag med GAS-fantasten Camilla om vilken fantastisk påverkan GAS har (på bland andra oss två). Den kan skildra känslan av en lycklig olycklig kärlek/ nåbar onårbar förälskelse i en person, i det här fallet GAS. Kort sagt; GAS är en person man älskar och inte kan få. Den stora skillnaden från en vanlig onåbar kärlek är detta: när man älskar GAS så får man tillbaka tillräckligt mycket kärlek för att det inte ska räknas som en obesvarad kärlek. De både tar emot och ger uppskattning, enligt våra egna erfarenheter. Dessutom finns det kärlek i det de gör, som jag skrev tidigare, vilket ger oss betraktare dubbelt så mycket kärlek än vi ger dem. Därför - ge dem all kärlek du kan vid ett möte med GAS.

3 kommentarer:

Miss Bond sa...

Haha! Jag hörde när Anders och Knut sa det där. Då kände jag mig smått träffad, men det gjorde väl nästan alla som hörde det ;P

Camilla sa...

Det är verkligen en kärlek, den bästa kärleken. Kravlös kärlek som bara är där. Så svår att beskriva i ord.

GAS är verkligen ett underbart fenomen. Skänker kärlek och glädje genom produktionerna, men det är även så mycket mer utanför produktionerna. Fenonemet binder samman människor som man förmodligen aldrig hade träffat annars. Människor som kan komma att bli väldigt nära varandra. I skrivandets stund märker jag hur svårt det är att sätta det i ord. För det är en stor och mäktig och märklig känsla.

Man får kärlek tillbaka dels via låtarna/dvd/livespelningar, men även när man får tillfälle att möta dem. Det är en enorm känsla att kunna få ge tillbaka ett uns av all glädje som de skänkt en. Om det nu är genom att i ord tala om hur bra de är, eller ge dem gåshud genom att få hela publiken att stå upp. Det är en kärlek som inte sviker. Är man ledsen blir man glad genom attt plocka fram en cdskiva eller en dvd.

Nej jag märker att jag varken kan förklara fenomenet eller beskriva det i ord så det är lika bra att jag ger upp.

Bra inlägg!

Eskilstuna Amanda sa...

Håller med Camilla, ett mycket bra och intressant inlägg! Jag kan inte annat än att hålla med och precis som Camilla skriver, så går det inte att beskriva eller förklara det. Det är helt enkelt en fantastisk och gränslös kärlek som GAS skänker än. GAS är utan tvekan ett fenomen, ett underbart fenomen =)