15 november, 2008

Claes musik i franskt original

Här har vi en till fransk låt som Claes använder sig av.
Den sjunger han i Jul jul jul's extramaterial där låttiteln heter "Julens färger"

Originallåten heter "L'amour est bleu" (Kärleken är blå) och framförs av Vicky Leandro i Eurovision Song Contest på 60-talet. Den hörde jag faktiskt långt innan jag såg Jul jul jul för första gången och jag tycker mycket om den.



Undrar om Claes ofta tar inspiration av fransk musik då han använder sig av den med egna texter? Ett annat exempel är ju "Direktör" som jag i nämnde några inlägg tidigare. Jag har faktiskt en fransk favoritlåt som jag gärna skulle vilja se honom framföra med egen text i samma takt och drag som originalet. Den jag syftar på är väldigt ny och var ett av bidragen i Eurovision Song Contest förra året. Sången låter kanske lite otight men det är just sångmelodin och musiken jag gillar. Och refrängen mest av allt. Bry er inte om deras stil, kläder, röster, texten, what ever. Ta er en titt och föreställ er att sången har en egen text av Claes som han tillsammans med resten av GAS uppträder med i en revy. Jag älskar tanken! Hoppas ni håller med mig.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja jag skulle mycket väl kunna tänka mig den låten med en av Claes texter och gängets röster. Melodin var medryckande glad. Men den franskbrutna engelskan var som skrivet ingen höjdare ;)

Jag såg för övrigt på doobidoo i helgen. Då var det ett klipp med Cornelis Vreeswijk och någon mer som sjöng en låt som jag tyckte att jag verkligen kände igen. Då upptäckte jag att de hade också använt sig av musiken i "happiness is"(?) som Claes använt sig av till "ineffektiv"

Amanda sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.