11 augusti, 2008

... och Herr Nilsson

Ikväll hade jag ett gott skratt åt ordet "pippigubben" som Kerstin använder i Flottans flinka filurer. Det är både så otroligt fult och roligt på samma gång. Jag funderade på hur man skulle använda det till sin partner, så jag frågade Sarah för skoj skull:

Erika säger:
Skulle du säga så till Peter om han var din?
Sarah säger:
Jag skulle säga ALLT till peter om han var min.
Okej, kanske inte pippigubben.
Sarah säger:
Man vill ju inte gärna skrämma iväg han.

Hon har en poäng. (Och vi syftade på Rangmar för den som inte förstod det)

Jag förstår inte. Kvinnan använder just DET av alla ord för att övertala sin fästman att låta hans mannar sjunga på däckbalen? Varför skulle det vara gulligt och övertygande? Är det ens en komplimang? Vad menar man? Pippi och gubbe, på vilket sätt passar det tillsammans? Har det någonting att göra med Pippi Långstrump och hennes häst? Kan man inte klämma in Herr Nilsson någonstans också? Nej, för Pippi Långstrump kanske inte ens fanns under den tiden som sketchen utspelar sig i. Pippi Långstrump visades på TV först under slutet av 60-talet. Men i och för sig kom "original"-Pippi Långstrump år 1949.. Nej, nu pratar jag bara bort mig. Ordet stör mig. Har ni hört någon använda det förutom i Flottans flinka filurer?? Är det påhittat av GAS eller är det bara första gången jag har fått höra det? Jag kan bara föreställa mig att personer som möjligtvis skulle säga "pippigubben" är gamla tjatiga fruar som makarna inte står ut med längre. Och paret i sketchen är ju bara trolovade.. Stackars kaptenen...

En eventuell konversation i ett svenskt hem kunde sett ut såhär, om den trötte mannen nu var Harry Järnfeldt:

- Harry, kan vi inte bara vara hemma och ha mysdag idag?
- Näääje!
- Varför inte?
- Ja, jag vill inte!
- Snälla, lilla, rara pippigubben?
- Fy faaaan, vad du tjatar! Gå och dränk dig!

Jag slår vad om att det är PRECIS den meningen som Harrys fru säger i telefonen innan han slänger ur sig det sista i Stinsen brinner!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle inte säga att någon i GAS har kommit på denna lilla dysfemism, ”pippigubben” alltså, då jag har hört benämningen förut… om fåglar. Det är däremot inte helt omöjligt de var först med att låta en ung kvinna kalla stora starka karln för det. Hur som helst så var det nog meningen att folk skulle reagera som du, och jag själv med, för den delen, liksom de flinka filurerna själva.
Jag däremot skulle nog gladeligen kalla Peter för ”lilla pippigubben” om den snuskhummern till man skulle försöka göra några närmanden på mig..!
Förövrigt får jag väl passa på att berömma din blogg också. Jag har följt den sedan starten, och har länge funderat på att slänga in en kommentar, men det har aldrig blivit av. Den är hur som helst väldigt givande för någon som studerar till gasexpert. :)

Erika sa...

Vad roligt att du tycker om bloggen och att du till slut kommenterade så att vi kunde råkas, Fröken Flanelle Fladderfloskel ;)

Men jag måste bara veta vad du exakt menade med: "Jag däremot skulle nog gladeligen kalla Peter för ”lilla pippigubben” om den snuskhummern till man skulle försöka göra några närmanden på mig..!"? Upplever du Peter som en snuskhummer? På vilket sätt?

Tack för din kommentar! Hoppas att du skriver en rad igen någon gång :)

Anonym sa...

Du missförstod mig nog lite där. Jag upplever inte Peter som någon snuskhummer, utan vad jag menade var att vem som helst som skulle göra närmanden på mig skulle vara det. Jag bara tog Peter i exemplet för att du gjorde det. Och ”lilla pippigubben” kanske skulle skrämma iväg eventuella snuskhumrar.
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om du tog anstöt. :o

Erika sa...

Det är ingen fara, jag tog inte illa upp alls. Förstod bara inte vad du menade :) Men nu gör jag det.

Har du någon blogg eller annan typ av hemsida där man kan besöka dig? Youtube-användare kanske?

Anonym sa...

Nej, det har jag nog inte... Jag brukar aldrig bli medlem på några ställen. Det enda jag har är väl en användare på det numera utdöda LunarStorm som jag gjorde för sex år sedan.

Emma "Lilla My" Larsson sa...

- Fy faaaan, vad du tjatar! Gå och dränk dig!
När jag läste det fick jag ett riktigt gott skratt xD Det lät både så rätt och fel just där :P