21 juli, 2008

Tror ni att jag talar sanning när jag säger att det är lika trevligt att få blogga ett nytt inlägg varje gång?

Jag blir alltid så glad över att GAS finns. Förutom att dem har förmågan att stärka själen så finns där också en fysisk känsla av lycka. Den sprider sig från magen ut i hela mig varje dag.

Sitter och tittar på "Stinsen brinner... Filmen alltså" just nu och får en varsin speciell känsla för varje låt som kommer. När jag till exempel lyssnar på Sörens sång ser jag framför mig hur jag står vid spårvagnarna vid Göteborgs tågcentral. Och jag älskar Göteborg nästan lika mycket som jag älskar GAS. Någon slags halva av mig själv är där just nu och väntar på att den andra halvan ska komma dit. En dag ska jag bo där. Det är förutbestämt.



Tänkte också tillägga lite om Peter Rangmars röst. Ni vet redan vad jag tycker om hans sångröst, men nu vill jag mer gå in på hans talande. Det finns några punkter jag vill ta upp:


1. Hans dialekt och gammelmodiga talande som man bl a tydligt hör i Kafé Öken-sketchen: "Trrorr ni.. att jag talarr sanning... när jag säger att de e liiika trrevligt att få vaara här varje gång?"

Eller: "Jaha, då har det blivit dags för dagens telefonfråga, där alltså ni framför TV-apparaterna ska ringa hit så fooort ni tror er veta svaret på dagens frråga.."

Det är de lite längre, grova R:en han använder. Och han uttalar oftast inte A:n som man gör när man säger t ex "A"pa. Han drar ut på dem och uttalar dem som man gör när man exempelvis säger "A"nna. Det kan man också höra i Kalle Kotte. Lyssna på den och lägg märke till när han sjunger: "Jag heter Kalle Kotte och bor i en graan. Ja, längst in i mörka skogen långt bort ifrån staan."

2. En del av hans repliker är meningar som ingen annan i världen än han kan säga på rätt sätt. Ett exempel från Grisen i säcken, akt 3, doktorn till patienten: "Ni e ju inte riktigt KLOK!"
(Jag har försökt själv och det går inte att säga "klok" på samma sätt som han gör det)

3. Hans underbara halvfalsett han lyckas få fram vid upprördhet.

Det finns fler punkter men det står stopp i min hjärna just nu, så jag återkommer med dem vid något senare tillfälle. Kommentera gärna och berätta vad ni själv har lagt märke till röstmässigt när det gäller Peter om jag glömt något viktigt :)

13 kommentarer:

Anonym sa...

Hans S!!! =)) "-Jasså?"

al

Erika sa...

Det är många som har nämnt att han läspar eller använder gulliga S. Men jag har faktiskt inte lyckats höra vad de menar. Däremot märker jag att hans T:n kan vara lite "th" som i engelska istället. Som i Värmlänningarna kommer tillbaka:

- Men det kunde ju inte jag VETHA att han skulle

Där tycker jag att det blir en läspning, men aldrig när det gäller S:en. Men det är intressant att alla märker olika egenheter hos människor :)

Anonym sa...

åh vad glad jag blev när jag hittade till denna bloggen! Galenskaparna o AS har vart mina största favoriten sedan jag var liten. Jag förstår precis vad du prtar om med Peters speciella betoningar och uttal. Att man aldrig kan härma honom utan att låta som en dålig kopia är lite av tjusningen haha.
Måste fråga när jag ändå är här. Vet du om Revyn Allt Möjligt finns på dvd? (Min pappa råkade spela över min vhs..) Har inte hittat den ngn stans..
Toppen bra blogg !!!
/Aina, stadstrio.blogg.se

Anonym sa...

Men det är liksom inte en läspning... Det blir lite som en "vissling", som att han sätter tungspetsen lite längre bak i gommen.. Aja, jag vet inte, men jag hör det klart och tydligt! =))

Btw, Allt Möjligt finns inte på DVD...

al

Anonym sa...

måste bara säga, kolla likheten på kalle kotte dansen o alexander bards dans.. haha
http://youtube.com/watch?v=DjJl9GQ_1i4&feature=related

Erika sa...

Tack ska du ha!! :)

Tyvärr så hittar jag ingen Allt möjligt-DVD någonstans.. Det som går att köpa med GAS finns på den här sidan: http://www.kulturtuben.se/dvd.html

Tack igen för din kommentar, Aina! :)

Anonym sa...

Jag älskar också rösten han får när han blir upprörd, och ja egentligen allt med hans röst är underbart!

En kommentar han säger som jag speciellt har fastnat för är i Träsmak när han säger "Åh, din gamla knashög!" Det kan jag lyssna på hur många gånger som helst :)

Erika sa...

När han är Gert, menar du? :D Honom gillar jag också! Stunden när han står och är tyst i säkert en hel minut och säger till slut ".. ja..."

Jag måste höra Peters röst varje dag, annars känns det som att någonting fattas.

Anonym sa...

Ja precis! :D

Samma här, det går inte en enda dag utan att jag tittar på nån video eller lyssnar på nån låt som Peter är med i. Jag är helt beroende av honom! Han är en sån som man bara måste älska! :)

Anonym sa...

Har ni hört i Stinsen Brinner...Filmen alltså när pastorn (tror jag att det är) knycklar ihop Peter's tidning? När Peter säger "Men vad i HELVETE!"? Jag asgarvar varje gång för att när han säger det har han perfekt tajming. Ingen kan säga det som han gör då.

Anonym sa...

Asså blir man lycklig av detta eller? Jag trodde bara det var jag som la märke till sånna små detaljer. Jag vill dock inte nämna någon av alla de 100000 repliker som jag älskar med Peter......
tack

berra sa...

Peters skönaste grej (i mitt tycke) är den här: "Och så raskt över till veckans tävling, där soffan ser ut enligt följande: Hitler, Jesus och ... ja, just det - gissa den tredje" Vem skulle den tredje kunna vara? Den som kan svara på det har ett riktigt fint Ökenpris att hämta ut.

A sa...

min mor nämnde något om en gammal lodenrock häromdagen. då tittade jag och min syster genast på varann och sa samtidigt : du har vunnit en lodenrock, med ett jättestort kafé öken-emblem på ryggen !

din blogg är på mina favoriter nu.