03 juli, 2008

After shave's sångröster

Claes Erikssons låtar tycker jag väldigt mycket om. Och han är otroligt duktig på att blanda musikstilarna och anpassa musiken efter karaktärerna han skapar. Men något som jag har tänkt mycket på är att Peter Rangmar ofta var den som fick sjunga de mest "smakliga" låtarna. Tre exempel är "Direktör", "Bossakungen Astor Qvarts" och "Harrys sång". Det är jazz! Det är bossa! Det svänger! Personligen tycker jag som de flesta andra att Knut har den bästa sångrösten av alla. Hans klara men härligt skrolliga stämma ger gåshud varje gång jag hör honom. Och Per är också en otroligt duktig sångare. Båda matchar varandra när de sjunger tillsammans med Per som understämma och Knut som överstämma. Knut har ju släppt en eget album som heter "Text & musik". Jag har tyvärr inte hört den själv.

Och så det är någonting med män och mörka basröster som fascinerar mig. Jag tänker på Jan Rippe. Om jag var tvungen att bli man för en dag så skulle jag välja att ha en liknande röst som honom. Inte en Bengt Magnusson-basröst som brummar så fort man öppnar munnen, men ni fattar.. Att ha förmågan att ta väldigt mörka toner utan att tappa rösten.


Men det här med Peter Rangmar.. Hans röst var verkligen fantastisk! Och inte minst när han pratade. Sångrösten var klar och kunde weila något otroligt vackert. Tittar man på "Resan som blev av" när han sjunger "Visst faller regn" så är man fast.. Och ett annat exempel på hans weilande är när han som Timon sjunger "Här finns en djurromantisk atmosfär är bäddad för en skräll" från låten "Känn en doft av kärleken". Man kan inte bli annat än imponerad. Peters röst var förutom kroppspråket en av hans största egenskaper som gjorde honom så unik och hela hans person skiljde sig från mängden. Det är inte ett dugg konstigt att man älskar honom. Hur kan man INTE göra det???

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe, nu har jag präntat in en liten kråka på forumet! =)

Mm, jag älskar Peters S =)

al

Erika sa...

Vad schysst! Tack så mycket :)